Tårar i ögonen

Livet känns inte så rättvist ibland. Det finns så många saker som jag skulle vilja kunna fixa till och sen känna att jag har gjort vad jag har kunnat. Att inte bara tänka på att jobbet ska skötas, barnen ska tas om hand, maten ska lagas, huset ska bli rent och man ska hinna med en egenstund för sig själv ibland. Jag vill göra mer!! Jag vill se till att alla kan ha det lika bra som jag har det. Men jag vet ju att det inte funkar så. :(
Här kommer några saker som gör att mina tårar rinner:

Min mormor
Jag pratade med min mormor här om dagen. Jag ska vara ärlig och säga att jag inte har pratat med henne på länge pga familjeproblem men jag kände att nu är det dags. Jag kände bara att jag ville gråta när jag pratade med henne. Varför? Jo för att hon verkligen har åldrats. 
- Är du förkyld?, frågade jag henne.
- Nej, sa hon, jag pratar inte så mycket därför blir min röst så här skrovlig. 

Fy vad ledsamt och vad dum jag känner mig. Nu är det bara att se till att ringa i alla fall 1 gång i veckan för att se till att hon har någon att prata med. 
Hon sitter i rullstol och har svårt att ta sig någonstans men har i alla fall hemhjälp som kommer 3 ggr/dagen, för att se till att hon äter då hon bara väger 40 kg.
Hon åker in till sjukhuset 2-3 ggr/veckan för att dom ska byta blod på henne då hennes kropp bara vill ge upp…men det vill inte hon. Kämpa på…för det vill jag att du ska göra.

Det som ändå gör mig glad är att hon inte har tappat minnet, så mycket i alla fall. Hon skrattade i alla fall lite och vi kunde prata om gamla minnen. Jag har lovat henne att jag min familj ska besöka henne nästa gång vi är "hemma" och det är något som jag tänker hålla.

Jag älskar dig mormor, bara så du vet!


Tyfonen i Filippinerna
Fy så hemskt! All denna förstörelse och alla människor som varken har mat, hem eller vatten. Hur ska barnen klara sig från alla hemska människor som finns runt omkring som bara vill åt barn för att göra hemska saker? Många saker tänker jag på kring det här.
Hur ska vi kunna hjälpa? Hur ska dom kunna komma tillrätta efter den här hemska upplevelsen som dom har upplevt? Stackars barn! Om jag kunnat så hade jag sträckt ut mina armar och fångat in barnfamiljerna och bara tagit dom där ifrån. HEMSKT!! 


Taskiga människor
Hur kan man döma människor efter hur man tror att dom är?? Om det är en person som räcker ut sin hand till dig och frågar om inte ditt barn kan leka med hennes, för det önskar barnet, hur kan man då besluta sig för att ignorera den här människan och hennes barn för att dom inte ingår i den mall av familj som DU valt hur den ska se ut?
Det här gör mig förbannad och väldigt ledsen!


Jultider
Hur har barnen det i Sverige egentligen? Kommer alla barn få julklappar och julmat på bordet i år? Kommer alla barnen ha kläder som värmer dom nu i vinter? Kommer barnen att alltid få äta sig mätta och känna sig trygga med att göra det?
Fan vad mitt hjärta lider. Jag har beslutat mig för att i år så kommer jag att försöka hjälpa till så gott jag kan. Här kommer länkar till några som faktiskt har tagit det här längre. En eloge till er!

Matkassen - en sida för barnfamiljer
En hjälpande hand - en sida som vänder sig till alla behövande
Julklapps hjälpen i Kristianstad - hit kan du vända dig om du behöver hjälp inför jul eller om du vill hjälpa.


Hoppas att vi är många som kan försöka hjälpas åt…för det behövs verkligen!

Kram

Kommentarer

Anonym sa…
Tänk om fler tänkte som du... /malin

Populära inlägg i den här bloggen

Söndagsmys på C4 shopping

Lundby dockhus

Rabattkod - bara idag!